به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در سالهای ابتدایی دولت تدبیر و امید شاهد رشد چشمگیری در میزان تزانزیت کالا از کشور بودیم اما به دلایل مختلف از جمله اعمال تحریمها در ادامه با کاهش شدید میزان تزانزیت مواجه شدیم، در سالهای میانی دولت تدبیر و امید با انعقاد قرارداد برجام و رفع بخشی از تحریمها در روند تزانزیت کشور رونق مناسبی به وجود آمد ولی مجددا به علت عدم اجرای مفاد برجام در سالهای اخیر کاهش چشمگیری در روند تزانزیت کالا از کشور اتفاق افتاد.
در حوزه آزادراهی تا پیروزی انقلاب اسلامی ۷۶ کیلومتر طول آزادراه های کشور بود و این شاخص تا شروع دولت تدبیر و امید به ۲ هزار و ۱۸۵ کیلومتر رسید. در این زمینه در دولت تدبیر و امید حدود ۱۰۰۰کیلومتر به طول آزادراه های کشور افزوده شد و قرار است تا پایان دولت دوازدهم این شاخص به ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر دست پیدا کند.
در حوزه بزرگراهی تا پیروزی انقلاب اسلامی ۳۵ کیلومتر طول بزرگراههای کشور بود که این شاخص تا شروع دولت تدبیر و امید به ۱۲ هزار و ۹۶۹ کیلومتر رسید. در این دولت بیش از ۶ هزار کیلومتر به طول بزرگراههای کشور افزوده شد و قرار است تا پایان دولت دوازدهم این شاخص به ۱۹ هزار و ۳۰۰ کیلومتر دست پیدا کند.
تا پیروزی انقلاب اسلامی مقدار راههای اصلی کشور ۱۴ هزار کیلومتر بود که این شاخص تا شروع دولت تدبیر و امید به ۲۱ هزار و ۲۳۴ کیلومتر رسید. در دولت حسن روحانی حدود ۵ هزار کیلومتر به طول راه های اصلی کشور افزوده شد و قرار است این شاخص تا پایان عمر خدمت دولت دوازدهم به ۲۶ هزار و ۷۳ کیلومتر برسد.
در بخش راههای روستایی تا پیروزی انقلاب اسلامی ۳ هزار کیلومتر طول راههای روستایی کشور بوده است که این شاخص تا شروع دولت تدبیر و امید به ۹۹ هزار و ۴۵۰ کیلومتر رسید. این بخش در دولت تدبیر و امید شاهد افزایش ۱۵ هزار کیلومتری بود و قرار است تا پایان دولت دوازدهم این شاخص به ۱۱۴ هزار و ۴۵۰ کیلومتر دست پیدا کند.
در بخش فنی در حوزه حمل و نقل جادهای در ابتدای دولت تدبیر و امید تعداد دستگاههای تردد شمار هزار و ۱۹۷ عدد در حوزه جادهای کشور بوده است که این شاخص تا پایان سال ۹۸ به ۲ هزار و ۴۲۹ عدد رسید که رشد بیشتر از هزار و ۲۰۰ عددی داشته است.
تا پیش از شروع به کار دولت تدبیر و امید تعداد سامانههای هوشمند هزار و ۱۷۷ عدد در حوزه جادهای کشور بود که این شاخص تا پایان سال ۹۸ به ۲ هزار و ۴۷۷ عدد رسیده است و رشد هزار و ۳۰۰ عددی داشته است.
حمل و نقل جادهای به عنوان یکی از حوزههای مهم جابهجایی به حساب میآید که در بخش جابهجایی مسافر عمومی داخلی در ابتدای دولت دوازدهم سهم حمل و نقل جادهای ۹۰ درصد بوده است که این شاخص تا پایان سال ۹۸ به واسطه شیوع ویروس کرونا و وجود برخی محدودیتها به ۸۵ درصد رسید و کاهش ۵ درصدی داشته است.
در ابتدای دولت تدبیر و امید سهم حمل و نقل جادهای از ترانزیت کشور ۹۶ درصد بوده است که این شاخص تا پایان سال ۹۸ به ۹۲ درصد رسید که این حوزه هم با توجه به محدودیتهای به وجود آمده به خاطر شیوع ویروس کرونا کاهش ۴ درصدی داشته است.
در ابتدای دولت تدبیر و امید میزان تلفات حوادث رانندگی بین شهری و روستایی ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر در حوزه جادهای کشور بود که این شاخص تا پایان سال ۹۸ به ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر رسید و کاهش ۴۰۰ نفری داشته است.
در ابتدای دولت دوازدهم تعداد کشته شدگان وسایل نقلیه ۶/۷ نفر در ۱۰ هزار دستگاه در حوزه جادهای کشور بوده است که این شاخص تا پایان سال ۹۸ به ۴/۸ نفر در ۱۰ هزار دستگاه رسید و کاهش حدود ۲ واحدی داشته است.